måndag 4 mars 2013

Kunskap som (kanske) är svår att Googla till sig

HÄJ idag ska jag dela en intressant sak!!! På riktigt!!! Jag var på inflyttningsfest i lördags och pratade då med två från Brasilien om hur man hälsar på varandra! Fick då reda på detta: I Brasilien så kramas man löst och gör 3 luftkyssar på varannan sida om ansiktet på den andra personen när man hälsar! Alltså på en främling! Om man är lite mer formell och lite rik och fancy typ så gör man bara 2 luftkyssar. Skaka hand gör man enbart i samband med affärer.
Är inte det intressant att tänka på? Och att vi i Sverige har ett futtigt handslag? Men ändå, att det i alla kulturer (mig veterligen) är kutym med någon form av fysisk kontakt när man hälsar på varandra. Tänker att det har mycket att göra med att vi är ett slags djur.

OK nog om det! Såg en film idag som hette Silver Linings Playbook. Den får en 3a av 5 och det var en klyschig romantisk komedi med lite lite edge. Hade man skalat bort lite av klyschorna så hade den fått en 4a.

Det var allt jag hade att komma med i afton! Eller ja, lite festliga bilder lägger jag här också fast dom redan finns på mina sociala medier. ELLER NEJ! En sak till, jag har börjat lyssna på en ny pod-cast! Alla mina kamrater heter den och är riktigt trevlig att lyssna på förutom att dom pratade lite om framfall och jag vill alltid kräkas och spy och ligga i fosterställning bara av att höra ordet framfall. Men det var kul ändå för dom pratade om en ko som fick framfall och inte en människa. Så! Nu är jag färdig. Gnatt.





2 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut!!! Och sill?! Har de allt i Canada? Häftigt! Vems inflyttningsfest var det? Din? Var det bara svenskar där, eller? Vad har du bekantat dig med för folk? Vad gör du i din dagliga gärning på IKEA? Har du tappat något på tårna än?

    SvaraRadera
  2. Spelar ingen roll om jag tappar något på tårna för jag har stålhätte-skor =D Och det var Joel, Elsa och Lauras inflyttningsfest!!

    SvaraRadera